Zuid Thailand en Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Martijn Ven - WaarBenJij.nu Zuid Thailand en Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Martijn Ven - WaarBenJij.nu

Zuid Thailand en Kuala Lumpur

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

16 Mei 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

Zuid thailand en Kuala Lumpur

Hoi allemaal, welkom bij een nieuw avontuur van Lieke en Mij. Deze keer een wat kortere blog, de vorige was wel erg lang, haha.

Lekker gevlogen vanuit Yangon naar Bangkok en van Bangkok naar Krabi. En weer kamers van 10 euro incl airco gevonden en eigen badkamer met warme douche haha. Een lekker dagje op het strand gelegen was wel weer eens fijn. In Krabi en omgeving heb je iets van 150 eilandjes ofzo dus daar hebben we de dag erop maar eens van genoten ofja niet van allemaal natuurlijk haha. Maar een boottochtje naar 7 van die eilandjes. Beetje gesnorkeld, waarbij een man van de boot een enorme schelp tussen het koraal uit trekt en in de boot legt (waar we vervolgens even later een bord tegenkomen dat dit absoluut verboden is), een lekkere BBQ op het strand met zonsondergang gehad en gezwommen in het donker met fluorescerend plankton. De plankton gaf licht als je beweging in het water maakte. Was echt leuk om te zien.

De dag erop maar verhuisd naar Ao Nang en weer eens lekker op het strand gelegen. Komt er een vrouwtje langs die vraagt om ons een massage te geven. We hadden er toen even geen zin in en zeiden we dat de prijs verderop veel goedkoper was (wat ook echt zo was). Zegt ze "jaaaa maar als ik hier opgepakt word dan krijg ik een boete van 2000 bath", dacht bij mezelf "is toch jouw probleem, niet de mijne als ik verderop voor de helft een massage kan nemen waarom nu bij jou voor het dubbele. En even voor je denkbeeld 2000 bath is nog minder dan 60 euro, als je in Nederland staat te wildplassen krijg je al een hogere boete. Maar goed, voor de begrippen hier is het redelijk wat. Uiteindelijk is ze toch maar weg gegaan.

Nog een nachtje in Ao Nang doorgebracht en toen maar eens van een bungalow op het strand genoten op het eiland Koh Lante. Zoals ik al zei wat het enorme verschil was met Myanmar is dat we in Myanmar voor 20 euro een vieze kamer hadden en dat we in Thailand voor 15 euro in een stenen bungalow aan het strand met zwembad en incl iedere dag schoonmaak van de kamer hebben. Dus daar nog maar eens heerlijk een paar dagen bijgekomen, eigenlijk nog te kort maar we hebben nog veel avonturen voor de boeg dus hadden we vliegtickets geboekt en het bungalowtje aan het strand omgeruild voor enorme flatgebouwen en westers uitziende stad, welkom in Kuala Lumpur.

In Kuala Lumpur heb je veel soorten geloven door elkaar. Je ziet kerken, moskees, tempels, van alles. Ook heb je verschillende wijken, wij zaten in China town maar zo had je bijvoorbeeld ook Little india, zo gek dat het dan echt even lijkt of je in een ander land bent. Maar goed dat we uiteindelijk hebben gekozen om niet naar het land India te gaan. Wat een drukte joh, zowat elke winkel heeft z'n eigen gejengel met de boxen naar buiten gericht aanstaan en overal buffetmaaltijden (die al heel de dag in die bakken liggen). Maar wel leuk om gezien te hebben.

Wat opvallend is, is dat het wegennetwerk in Kuala Lumpur zo'n 4 of 5 laags is. Onder de grond heb je de metro, daarboven de weg (soms een tunneltje onder de grond en wegen over elkaar). Toen ze erachter kwamen dat overal asfalt leggen niet zo fijn was voor de voetgangers besloten ze maar voetgangersbruggen aan te leggen over de wegen. Toen bleek dat het verkeer heel de dag vastliep besloten ze daarboven weer een monorail aan te leggen, mja dan moet je natuurlijk aan twee kanten van de rail kunnen zijn dus heb je soms ook nog een brug over de monorail. Maar in ieder geval ben je overal heel snel, dus dat is ideaal, haha.

Je hebt in Kuala Lumpur ook enorm veel winkels. Echt heaven voor Lieke als ze een wat groter budget had, aangezien het vooral dure merken zijn. Eerst een dag rondgelopen in verschillende shoppingmalls en niks gekocht, maar wel een paar keer verdwaald in zo'n groot gebouw haha. Als je hier winkelt werkt het blijkbaar zo dat het personeel je op een halve meter afstand moet volgen en als je dan staat te klungelen met de kledinghaken ofzo dan helpen ze je niet maar ze blijven wel achter je aan huppelen om te kijken of je niks jat ofzo. Het is wel grappig om Lieke dan te zien shoppen met iemand die op een halve meter van dr af staat en haar overal volgt, maar het is wel echt gruwelijk irritant.

De dag erop een beetje rondgelopen en wat gebouwen bekeken, onder andere de Petronas Towers. Vervolgens zei Lieke dat ze even naar de Forever 21 en de h&m wilde omdat ze daar gister iets gezien had. Dus eerst naar de h&m en toen naar de forever 21. Uiteindelijk iets gevonden bij forever 21 zegt ze: "nog even terug naar de h&m om toch dat ene hemdje te kopen". Dus wij weer proberen de h&m te zoeken maar helemaal verdwaald in die shoppingmall. Komen we daar uiteindelijk aan, ziet ze het hemdje en zegt ze: "ow wacht dit dingetje is ook wel leuk, heb ik net niet gezien, ow wacht en dat en dat, ga maar weer even zitten Martijn, haha." Dus na een half uur had ze weer van alles bij elkaar en had ze alleen dat ene roze hemdje uitgekozen waar we van te voren ook voor gingen. Zegt ze: "aah Martijn ik moet toch NOG een rondje lopen hoor misschien zie ik nog iets." Vervolgens natuurlijk nog steeds alleen dat roze hemdje gekocht. En toen gingen we maar eens op zoek naar een mooi uitzichtpunt over Kuala Lumpur, komen we per ongeluk nog langs de Zara, tja je snapt natuurlijk wel hoe laat het was... haha. Een dag uit het leven van een man met een shoppende vrouw haha.

Maargoed, daarna dus echt op zoek naar een uitzichtpunt. Lopen we een flatgebouw in, langs de beveiliging naar de lift. Komen we op de 15e etage uit van een of ander bedrijf. Ik dacht bij mezelf, een snelle schatting 15 verdiepingen, 3 meter per verdieping dus ongeveer 45 meter hoog. Nog niet echt hoog dus. Toen bleek dat we de verkeerde lift hadden gepakt en de lift ernaast kon naar de 34ste verdieping, klein verschilletje haha. Eenmaal aangekomen was er een rooftop bar super sjiek, met een mooi uitzicht, alleen mochten we pas na 6 uur naar binnen helaas. Maar toch een glimp opgevangen van de stad van boven.

Wat wel echt super chill is, is dat er gewoon bussen om 5 uur 's ochtends al naar het vliegveld gaan aangezien het 52km van de stad af ligt en een taxi dan lichtelijk prijzig is. Nadeeltje van Air Asia is dat het wel gezellig dat je niet je eigen stoelen kan kiezen zonder bijbetaling en dat het systeem je automatisch indeelt. Nu zaten we achter elkaar, haha. Nu maar eens op naar Indonesië op zoek naar de orang oetangs en vulkanen!

• 24 Mei 2015 - 19:09

Rianne:

ik zie jullie al lopen zoeken in dat shoppingmalls naar bepaalde winkels. een ervaring rijker.
    wel bananen mee nemen voor de orange oetangs, haha.
    een beetje meer luxe qua schone kamers en handdoeken is ook wel lekker.
    geniet ze groetjes, Kees en Rianne