Centraal Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Martijn Ven - WaarBenJij.nu Centraal Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Martijn Ven - WaarBenJij.nu

Centraal Thailand

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

03 Februari 2015 | Thailand, Bangkok

eey allemaal hierbij dan maar eens een verhaal van de eerste paar dagen...

Op dag 1 hebben we een goeie vlucht gehad, niet veel geslapen en dan aangekomen in een drukke warme wereldstad is opzich al een hele ervaring. Na een stukje met de tram over op de taxi, netjes op de taximeter aangevraagd. En hoe kan het ook anders, de taximeter viel "spontaan" uit haha. De taxichauffeur allemaal moeilijk kijken naar een of andere chip die hij eruit getrokken had maar hij deed het niet meer, puur pech natuurlijk.

Eenmaal afgezet op Khoa san road, als twee mongooltjes met die backpacks op buik en rug op zoek naar onze eerste verblijf plaats. Eenmaal aangekomen zeiden ze op een zeer vriendelijk manier (not) dat we nog een uur mochten wachten omdat je pas vanaf 2 uur mag inchecken. Vervolgens konden we kiezen of een kamer met raam maar aan de straatkant met harde muziek, of een donker hok zonder raam maar wel rustig. Uiteindelijk gekozen voor de darkroom.

Het valt me vooral op dat ze hier zeer gebrekkig engels spreken, dacht echt dat gezien het een en al toerist is dat ze redelijk engels spraken maar dat valt tegen, ze zeggen overal "yes" op. Dus als je vraagt waar je een tourist office kan vinden zeggen ze "yes". Heb je dus niks aan.

Dag 2
Vandaag een dagje bangkok gedaan. Uitgedokterd waar we moesten zijn en wat binnen loopafstand was. Komen we, al zoekende naar het paleis, een man tegen die ons ff hielp. Het is misschien niet te geloven maar hij hielp ons echt, voor zo'n 50 eurocent reed een tuk tuk ons van tempel naar tempel, waar wij maar heen wilde. Tussendoor af en toe langs een pakkenwinkel en als we dan 5 minuten binnen waren (we hoefde niks te kopen) legde hij uit dat hij dan extra betaald kreeg vanuit de overheid nja opzich een mooie deal. Als iemand een mooi maatpak wil heb ik nog wel een adresje dat ze laat verschepen voor 140 euro incl bloes en stropdas en dan heb je nog de echte goeie 180s casmir kwaliteit.

Na wat dingen gezien te hebben, hebben we onze backpack gehaald en zijn we naar chinatown gegaan en opzoek naar een hostel wat een zeer goeie relatietest is naarmate het later en donkerder wordt en ook nog eens hostels geen plek meer hadden, maar uiteraard geslaagd! En savonds weer lekker uit eten!

Dag drie
Gereisd van bangkok naar kanchanaburi met de bus en trein. Bussen rijden hier gewoon met de deur open en op tijden letten doen ze sowieso niet aan. En vergeleken met de NS was hier onze trein zelfs een uur te vroeg. In de trein een nederlander tegen gekomen en daarmee een hostel gezocht en de dag erop mee naar de seven steps watervallen geweest. En savonds nog over de nachtmarkt gelopen.

Als je op zoek bent naar een shemale moet je echt naar dit dorpje gaan, elke bar heeft er wel eentje. Opvaller van de dag is dat de prijzen zo gek uit verhouding liggen ten opzichte van nederland. Voor zo'n 230 bath (6,5 euro) hebben we hier een tweepersoonskamer met douche (dus 3,25pp) en een keer uit eten kost gemiddeld ergens tussen de 45 bath (1,25 euro) voor een simpel gerecht tot zon 200 bath (5,70 euro) voor een pizza. (Westerse dingen zijn een stuk duurder). Vandaag ook een beef steak op met champignonsaus voor 100 bath (2,85 euro) en dan kost een keer pinnen 180 bath (5,15 euro). Dus van de extra kosten voor een keer pinnen kun je luxe uit eten gaan of een nacht ergens slapen. En als je een pizza wil is het nog duurder dan een nacht ergens slapen. Beetje rare verhouding toch?

Dag 5
Omdat er geen vervoer meer was naar Ayuttaya zijn we nog een dagje in ons hostel gebleven, lekker uitgeslapen en naar death railway geweest. Death railway is een brug voor een trein waar zo'n 100.000 mensen tijdens de bouw hierbij zijn overleden tijdens de tweede wereldoorlog.
Verder een beetje gechillt aan het water. Opvaller van vandaag is dat de thaise mensen zo klein zijn dat ze de deur hoogte niet aanpassen op toeristen. Misschien toch maar aanpassen aan de cultuur en wat dieper bukken voortaan.

Dag 6
Lekker uitgeslapen en ontbeten met een heerlijke tuna sandwich. Om half twee vertrokken naar Ayuttaya. Rond half vijf aangekomen in ayuttaya. Op zoek gegaan naar een hostel en vrij nette gevonden. Enige nadeel (vooral voor lieke) is dat de wc zegmaar ongeveer naast het bed stond met een halfhoog muurtje ertussen. Maar goed dat de ventilator zn werk goed deed haha.

Dag 7
Vandaag vroeg opgestaan, lieke heeft wel last dat ze niet zo goed kan slapen. Moet zeggen dat alles ook wel erg gehorig is en als er de halve nacht honden liggen te janken naast je raam en wat zatte mensen rondlopen dit ook niet echt prettig slaapt mja ach ik kan overal slapen en heb er dan ook minder last van.

We zijn begonnen met het huren van een fiets om verschillende tempels te bekijken een paar hele oude maar wel mooie. In eentje waren ze bezig met een soort van "mis" wat ook wel leuk was om een keer te zien.

Smiddags echt in een zeer lokaal tentje gegeten. Voor 35 bath pp (1 euro) een kom noodlesoep met kip en een cola. Hopelijk hebben ze wel gezond water gebruikt anders wordt het morgen nog een lastige reis naar cambodja haha, maar lang leven anti-diaree pillen, komt allemaal goed!

Tijdens zonsondergang hebben we boven op een tempel gezeten wachtend tot de zon onder ging en toen weer terug gefietst naar het hostel. Nog wat gegeten en op tijd naar bed om morgen richting cambodja te vertrekken. De bus gaat tot de grens en er schijnt tussen alle oplichters door ook een plaatselijke bus naar siem reap te gaan wat onze volgende bestemming is. Opvaller van de dag is dat de mensen hier in ayuttaya een stuk vriendelijker zijn en beter engels spreken dan dat ik tot nu toe heb meegemaakt.

Dat was het dan weer, nu op naar cambodja en langzaam richting de zee en het strand!

• 03 Februari 2015 - 16:02

Ijsblokjestaxi:

erg spannend daar allemaal, leuk verslag wat je zo 1-2-3 maakt. Mensen krijgen op deze manier een goed beeld hoe het is om te back-packen in dit land en waar ze rekening mee moeten houden.
    zou je graag ondersteunen met wat ijsblokjes ter verkoeling ,maar helaas is transport daarheen te duur. ben benieuwd of je daar wat foto's van kan maken als je ze tegenkomt , schijnt dat ze met kleine vrachtwagens daar rijden van cafe naar cafe en ondertussen gutst het water er achteruit.

grt Ad

• 03 Februari 2015 - 16:40

Tom:

Nice marti klinkt echt super chill allemaal! Veel plezier in Cambodja. En rustig aan met de shemales heh haha

• 03 Februari 2015 - 21:29

John:

het Martijn ,

Leuk verhaal en een top avontuur. Door je dagelijkse verslag is het goed te volgen wat jullie allemaal meemaken.
    Ik zie uit naar je vervolg.
    Veel plezier verder in Cambodja en verder....

Gr. X

• 03 Februari 2015 - 21:49

Angelique:

Hoi Martijn, gezellig verslag, we hebben al gezien dat jullie het erg naar jullie zin hebben.
    Fijn hoor!
    En een goede reis verder. Groetjes Angelique